Deze lezing is bestemd voor iedereen die professioneel óf als ouder/verzorger te maken heeft met het grootbrengen van kinderen in deze bijzondere tijd. Iedereen die in de spiegel durft te kijken, af en toe kan lachen om zichzelf maar vooral na wil denken over hoe en wanneer we het goed(e) doen voor onze kinderen. Want per slot van rekening is het doel van het grootbrengen van kinderen dat zij stevig weerbaar en goed onderlegd de wereld in willen en durven gaan. Maar hoe doe je dat?

Gekscherend wordt de huidige generatie opvoeders ook wel de curling-generatie genoemd. We willen allemaal het beste voor ons kind. We snappen dat ontwikkeling met horten en stoten gaat en dat ieder kind zijn eigen pad bewandelt, maar toch. Als de ontwikkeling niet zo vlotjes verloopt, als er sprake is van tegenslag of als de boel even stagneert halen we liefst alles uit de kast om het vlot te trekken. We swifferen we ons te pletter om kinderen zo moeiteloos mogelijk door hun schooltijd te loodsen. Maar hoe kunnen kinderen opgroeien tot volwaardige deelnemers aan de maatschappij als ze niet leren omgaan met tegenslag, verveling of teleurstelling?

In ‘Toekomstbestendig opvoeden, ga d’r maar aan staan!’ neemt pedagoog Wilma van Esch je aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden en onderbouwde theorie mee naar waar het om gaat én waar het ingewikkeld is. Omdat iedere opvoeder, iedere professional en ieder kind uniek is en omdat er gelukkig geen kant en klaar handboek is over hoe het moet. Wilma van Esch (1966) is doorgewinterd onderwijsspecialist en heeft in de afgelopen dertig jaar veel verschillende rollen vervuld in onderwijs en kinderopvang. Wilma schrijft, vertelt, traint en coacht ouders en professionals op gebied van onderwijs en opvoeding. www.wilmavanesch.nl

De lezing werd gehouden op woensdagavond 3 oktober 2018.

Share This
X